2010-01-18

Skivor, bloggar, vanlighet och lite annat

John Peel var en nörd.


Tågen gick som vanligt. Jag har ett vanligt pendlarkort igen. Veckan är vanlig. Allting är som vanligt. Det är lite ovanligt. Och lite trist.

*

Johan skriver ett intressant inlägg som handlar om stofiler som fortfarande köper skivor på cd. Detta med anledning att skivförsäljningen tydligen gick upp förra året. Nostalgi eller bakåtsträvande? Själv tycker jag att det är glädjande. Jag gillar att samla och äga skivor med musik jag gillar och vill ha kvar oberoende om hårddisken kraschar eller inte.

Eller så har det blivit fler nördar.

*

Sanna Lundell berättar om varför hon skriver blogg i dagens DN och hon berättar väldigt bra om varför hon skriver. Hon har 50 000 besök varje dag. En del av attraktionen är naturligtvis att pappa heter Ulf och maken Persbrant. Men dom skriver hon nästan aldrig om . "Det är skillnad på att vara personlig och privat" säger hon. Det är väldigt bra formulerat.

Jag får ofta frågan om varför man ska läsa en blogg. Därför att man kan lära sig något om sig själv säger jag. Även om man lever olika liv så har vi alla det gemensamt att vi har personliga erfarenheter som vi kan ta till oss.

Jag är sällan eller aldrig privat här. Personlig är jag dock alltid.

Sen tycker jag att allt snack om bloggandets syfte och nytta är rätt trist. Bloggen är ett verktyg att kommunicera med. Precis som Twitter, en radiostation eller ett skrivet brev. Det är ingen som ifrågasätter Internet som kommunikatinsverktyg idag. Och det är dags att sluta betrakta bloggen som ett fenomen utan som en del av det dagliga földet av information.

Och du kan alltid välja vad du vill läsa. Precis som du väljer kanal på teven.

*

Jag älskar det faktum att min iPhone automatiskt ansluter till mitt trådlösa nätverk hemma. Det är som att man har en egen HAL 9000 hemma. Jag funderar på att döpa nätverket till det.



*

Den här är trevlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar