2011-06-23

Vi säljer och slänger våra minnen och vår framtid

Bloggägaren samlar och minns för framtiden
"Don't be too proud of this technological terror you've constructed. The ability to destroy a planet is insignificant next to the power of the Force." - Darth Vader



Enligt en nyligen gjord undersökning så har 26% av svenskarna sålt, slängt eller ställt undan sina cd-skivor. Förmodligen därför att man lyssnar på musik på annat sätt idag via sin dator eller telefon. Gott så.

Men så funderar jag en stund på det. Så inser jag att vi håller på att bli ett kultur- och historielöst folkt. Ja vi håller till och med på att bli ett folk utan minne och framtid.

För en skivsamling är lika mycket ett minne som det är underhållning eller njutning. Musik är förknippat med tider som flytt. Musikminnen och händelser i livet går hand i hand med varandra. Ofta på ett mycket starkare sätt än säg litteratur. Man kan gå genom livet utan att ha läst en enda bok men alla har ett soundtrack till sitt liv.

Jag nyttar Spotify flera timmar varje dag. Det är ett fantastiskt sätt att lyssna på musik. Och jag har hur mycket musik i min Iphone som helst. Men jag skulle aldrig någonsin få för mig att sälja eller slänga min skivsamling till förmån för detta. Tvärtom ser jag till att den växer varje år med ny musik som är förknippad med just det året. Den blir ett bibliotek av minnen och en guldgruva för mina barn att upptäcka när de blir större. Att lämna ett Spotifykonto eler en hårddisk med musik efter sig skulle inte bara vara ett hån mot mig själv och de som kommer efter utan också vara ganska patetiskt. Eller hur?

Och vad gör vi den dag hårddisken raderas och internetuppkopplingen kraschar?

Då slutar vi minnas och då kan vi inte fortsätta framåt.

Dramatikern Stina Oscarson har en gång sagt att vi människor vet priset på allting men inte värdet av något. Det är en tanke som allt mer är en universiell sanning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar