2012-11-09

Memento är en ljudgalax. Vi har färdats till dess mitt.

Vissa kvällar är mer speciella än andra. Kvällen 8 november 2012 var en sådan. Jag har jobbat på en fotoutställning med bilder från Mementos kvällar de senaste åren. Tanken på denna föddes vid ett fikabord i januari i år och nu hänger den på Eskilstuna Stadsmuseum. Det är rätt coolt. Fint tal av vännen Stefan och många av de fotograferade i publiken och min kära hustru.

Sedan fortsatte kvällen med Mementofestival #11 där alla som gjort något i föreningen återsamlades för en kväll. Vilken kväll. Ljudexposioner, ljudlandskap, jazz och annat i sex timmar. Musikföreningen Memento är en ljudgalax och festivalen var ett rymdskepp som färdades mot dess mitt. Där inne fanns bara stjärnor.

När jag åkte hem var det stjärnklart, Eldorado sände på radion och jag kände bara en enorm tillfredsställelse med livet. 

Eskilstuna Stadsmuseum. Platsen för kvällens händelser.
Stefan kollar saxofonerna inför kvällen.
Nesteor Stefan Wistrand och den utställande bloggägaren. Nestor hör pampigt invigningstal.
Tanken på den här utställningen föddes för tio månader sedan. Nu hänger den där!
Kolla in den på http:/mementoperspektiv.blogspot.com 





Diskrepant byggde ljudlandskap.
Spectroscope regerade på scenen.
Det händer inte ofta att de spelar men när det händer är Fundamental Form alltid mäktiga att höra.
Teleskärm svängde hårade än någonsin.
The Country spelad jazz.
Meta Musik i med skarpa kontraster.
Nils Berg avslutade med sitt Cinemascope.

(Alla foton: M. Tannergren)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar