2013-12-17

Marvel at his tricks, need your sunday fix


Jag har inget emot religion eller andlighet. Så länge den är privat. Alla har rätt att tro på vad dom vill. Så länge man gör det utifrån sig själv.

Religion och andlighet har ingenting att göra i det offentliga. Vårat samhälle ska styras av demokrati, vetenskap och sunt förnuft. Där har religionen ingen plats.

Det ska undervisas om religion och livsåskådning i skolan. Dess roll i historien. Dess påverkan på vår kultur. Den ska granskas kritiskt utifrån fakta.

Ingen religion ska vara en del av skolans verksamhet. Kyrkorna ska inte ha tillträde till skolans lokaler. Eller till andra samhällsfunktioner. Religionen har egna rum dit folk får söka sig själva. vad man tror på är individens eget ansvar.

Jag tror inte på gudar eller andra andeväsen. Jag tror inte på kungen heller för den delen. Jag tror att människan är sin egen. Att människan kan styra sitt eget öde utan medeltida villfarelser.

Jag efterlyser ärlighet från kyrkan. Säg inte att kyrkan är en del av vårat kulturarv. Säg istället att kyrkan vill vara en maktfaktor i samhället. Göm inte kyrkan bakom luddiga begrepp som "tradition" eller "kultur". Var ärliga. Säg det ni menar.

Jag tror på framtiden. Att vi kan skapa vår egen historia. Våra egna traditioner. Vår egen kultur. Och det baserat på demokrati, medmänsklighet, tolerans, fred, kärlek och befrielse från egot.

Jag tror på meditiationen som en väg till det.

Men det är vad jag tror. Du får tro vad du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar