2010-04-22

TEDx Eskilstuna - några tankar


En av de viktigaste läxorna från gårdagens TEDx var nog insikten om att vi har lösningen på så mycket men saknar motivationen till att göra det. Vi skulle kunna göra det mesta rätt bra här i världen. Men vi låter bli.

Igår lärde jag mig att man kan bygga hus som pumpar vatten precis som träd genom ett kapilärsystem. Helt utan elekticitet och väldigt miljövänligt. Samma hus skulle kunna utvinna vatten ur dimman runt om det.

Eller att vi uppfostrar våra barn fråm midjan och uppåt för att gradvis ta bort all kreativietet med ursäkten att vi vill att barnen ska passa in i den form samhället bestämt.

Gårdagen var en ögonöppnare på många sätt. Både som faktabärare men också som inspiration till hur man ska leva sitt liv rent filosofiskt.

En kreativ filosofi.

Kreativiteten som kraft att förändra.

Jag tror att jag tog steget närmare några viktiga beslut om mitt liv igår.

Det kom insikter om saker och ting som jag vill ändra på men som jag undvikit av ren bekvämlighet.

Det är nog dags att göra något åt det.

Det låter kanske lite frireligiöst.

Det är det inte.

Hur som helst. TED visade vägen till ett större sätt att tänka. Och att verkligen vara på TED och inte bara se det på nätet var riktigt kul. I höst ska det tydligen bli ett större arrangemang här i stan. Jag ser fram emot det.

Det gör du också.

(nu ska jag sluta tjata)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar