2010-11-22

Den lättmanipulerade verkligheten

Det är lätt att manipulera verkligheten. Allt du ser är designat och manipulerat. Inte ens chipsen du fredagsmyser med får vara i fred. Någon har designat ljudet som uppstår när du tuggar.

Jo det är faktiskt sant.

Allt för att du ska trivas i tillvaron. Igår såg jag en debatt om livsstilsboende i Ståkkhålm. Ett område där man bara får bo om man sköter sin hälsa. Fascsism sa Bill. Omtanke sa Bull. Whatever säger jag.

För allt är en bluff. Allt är en illusion. Människan funkar bäst om man ljuger för henne. Låter henne tro att allt är okej och att allt har en lösning. Säger man inte det till henne så får hon ångest.

Jag gör mitt bästa för att låta bli att tänka på allt det där och leva så mycket i verkligheten som möjligt. Inga illusioner. Se den krassa verkigheten för vad den är.

Klipper ett reportage till tidningen. Suddar bort biljuden, andetagen, ordnar om meningar ibland. Vinklar genom ett par snabba klipp. Resultatet låter anorlunda än verkligheten. Ljuger jag? Nej. Jag gör något svårbegripligt greppbart.

Eller så ljuger jag för dig. Du får avgöra själv.

Jag läste någonstans att det finns 32 övervakningskameror inom en radie av 100 meter från George Orwells gamla lägenhet i London där han skrev romanen "1984". Mardrömen har blivit verklighet. Men det är okej tycker vi. Det garanterar vår tygghet och illusion.

Ska vi ta av oss kopplet en stund? Ska vi ta bort begränsingarna av synfältet?

Ska vi spräcka bubblan?

Det behövs bara ett litet nålstick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar