2011-02-08

Saker som inte lämnar mig ifred: Kristian Lundbergs poesi

Handen är klar och ljus Hjärtat ett eget fäste
Jag sjunger om denna utplåning som vi delar mellan
varandra; nu: tiden som en dödslåga
Det händer att jag tänker mig Kristus som ett torn
Ett ljus som brinner ut; som tätnar mot natten
Det händer också att jag tror, verkligen inbillar mig
att jag kan skriva tillbaka det som är förlorat, som om
orden kunde täta, foga samman det som är brutet
Varumagasinen nere i hamnen står tomma mörka
Jag minns: tyngen, rädslan, smutsen
Det fanns dagar av närapå självlysande klarhet
Det finns dagar då jag verkligen tror att jag fanns
till intill dig, nära, som ett andetag Det finns dagar
när morgonen kommer glidande in och avslöjar
allt; stridens tecken, slaveriet som tvingar mig
in och tillbaka, som om jag ibland ändå kunde
vara fri

ur diktsamlingen "Mörkret skulle vara som ljuset"

Den skånska poeten och författaren Kristian Lundbergs poesi har snärjt sig i mitt medvetande allt sedan jag läste honom tillsammans med Malmöligan för 11-12 år sedan. Det finns en lätthet i dikten. En vardaglig mystik. Ett konkret språk. Ofta börjar dikten tidigt på morgonen. Alla sover. En hand. Ljuset. Kaffet. Vädret utanför. Bilder och tankar blandas till en sällsam poesi som fascinerar mig varje gång jag läser den.

1 kommentar:

  1. Min första kontakt med Kristian var hans bok "Yarden". Fantastisk arbetarskildring!

    SvaraRadera