2011-04-12

Biografi (eko av Lawrence & Sonja)

Jag lever ett stilla liv
utan större märkvärdigheter
här i den lilla byn.

Jag har min familj
och mina vänner
på ett rimligt nära avstånd.

Jag åker till jobbet varje dag
med samma tåg, med samma människor
sedan lång tid tillbaka

Jag lever ett stilla liv
och försöker få tillvaron att gå ihop
på ett rimligt sätt.

Jag pratar med grannarna om vädret
och om vilka sjukdomar som härjar på dagis.
Vi lånar verktyg av varandra
och ibland tar vi en öl på kvällen.
Gatan vi bor på är nog som de flesta
fast lite nyare.
Det bor bra människor här
som är som människor är som mest.
Som jobbar hårt och som uppskattar det
som sätter guldkant på tillvaron.

Jag tror att jag trivs.
Det kanske känns lite trångt ibland
men för det mesta kan man ta ut svängarna
på andra sätt.

Jag lyssnar på jazz, läser böcker
och skriver min poesi.
Av rent nostalgiska skäl
har jag inte slängt mina skivor och böcker.
Ibland vet jag inte hur jag ska klä mig.
Men i tanken bär jag alltid nitbälte.

Jag sitter ofta i köket.
Tittar ut på gatan och ser livet levas.
På gräset leker barnen sina lekar
och spelar sitt sociala spel.
Teckningarna ritas varje dag
och visas upp som tankens bilder.
De befolkas av drakar och dinosaurier.

Jag vaknar varje morgon bredvid min fru.
Det har jag gjort så länge jag kan minnas.
Och varje kväll somnar jag på samma ställe.
Det är en fast punkt
som inte är förhandlingsbar.

Jag lever ett stilla och tryggt liv här
i köksfläktens sus.

Inte märkvärdigare än andras liv.

2 kommentarer:

  1. Åh. För ett gäng år sen skrev jag också en parafras på Sonja. Det är enda gången någon skrattat när jag läst högt. Jag blev förvånad men tog det som en komplimang och fick lite nyttigt perspektiv.

    Fint att få läsa din.

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag läste faktiskt Lawrence Ferlinghettis Autobiography innan jag läste Sonja. Båda är lika bra.

    SvaraRadera