2013-01-15

Om bibliotek, podcasts, och lilla mig

Var på ett möte idag där vi pratade om möjligheterna för folkbiblioteken att producera sina egna podcasts. Jag tror att det finns en enorm folkbildningspotential i podden om biblioteken börjar använda detta format.

Jag har skrivit tidigare här om hur jag funderat på att börja göra pod som komplement till radion. Det här är i tjänsten. Ett led i att utveckla kommunens bibliotek på webben. Biblioteken befolkas av oerhört kunniga människor (nördar) som vet massor om otroligt många saker. Och biblioteket besöks av samma sorts människor. Både låntagare och inbjudna författare och föreläsare. Varför inte göra pod med dessa?

Och det är ju så enkelt. En dator, mikrofon, nyfikenhet, ett ämne och en plats på nätet.

That's it.  

Nåväl. Det hela slutade med att jag ska hålla i en workshop i april.

Jag är både skräckslagen inför detta och ivrig att göra det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar