2010-03-12

Fredag: ljudmateria


I mitt jobb finns det en fantastisk bonus. Jag kan förlora mig i ljud. Efter att intervjuerna är gjorda och rösterna till reportage om tillgänglighet, talböcker och annat synskaderelaterat är fångade kan jag på väg tillbaka till redaktionen passa på att fånga andra ljud med mikrofonen.

Jag går med hörlurarna på mig och riktar mikrofonen mot olika händelser. Det blir en förstärkt verklighet.

Varenda droppe av smältande snö hörs.
Fotstegen blir centrala i livet.
Ljuden av rörelse.
Rösterna som kommer och går.
Vinden.

Allt det här fångas av mig. Sen kan man klippa sönder dom, vrida runt dom, ordna om dom.

Jag älskar ljuden. jag håller långsamt på att bygga ett ljudbibliotek. Lika flyktigt som vatten som rinner i en flod.

Det är så fantastiskt.

Jag samlar ljud från Internet. Historiska ljud. Samtida ljud. Musik.

Klipper och klistrar. Gör strukturer. Lösa tankar fogas samman i en väv av ljudvågor.

Jag gräver hörselgångar under ljudvallen.

Flyter på ljudvågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar