2010-03-15

Måndag: Vintervampyren dör i solskenet

Vintervampyrens dödskamp fångad på Black Coffees högkvarter

Tittar på finalen i Melodifestivalen. Jo, jag tittade faktiskt men inte för musikens skull utan för Dolph. Mannen är en gigant! Men ett pris jag var tvungen att betala var ju att höra all skitmusik som spelades. Dock ska jag medge att jag faktiskt gillade låten som vann med hon vad hon nu hette som hade skor på sig.

Det där med skorna har varit kontriversiellt har jag förstått. Tydligen får man inte ha skor på sig av något speciellt märke i direktsänd public service. Skrattretande med tanke på att Converse knappast är en ovanlig sko som behöver mer reklam.

Och sen har sett kommentarer om att det var så skönt för att vad hon nu hette igen verkar så äkta och genuin med bland annat skorna som argument. Converse. Jätteäkta och genuint. Verkligen.

Men låten var okej som sagt.

(Själv bär jag Dr Martens. Det har jag alltid gjort.)

*

Roger Pontare dansade in med vargar på scen i lördags också. Jag var tvungen att tvätta både ögon och öron med terpentin efteråt.

*

Statoil på Erikslund i Hallstahammar har världens långsammaste biltvätt förövrigt. Men det är kul att titta på medelålders mäns beteenden i tvättkön. Nervöst sneglar dom på varandra och när den ene går ut för att spruta extra avfettning på bilen innan de ska in i hallen gör de andra också det.

*

Alex skrev en text som kanske inte på grund av ämnet i sig men för att det egentligen handlade om saker i det förflutna som har påverkat mig mycket rörde upp många minnen. Både jublande lyckliga och andra mer svarta. Men den där texten renderade också i en gemensam spellista som jag, Alex och Daniel nu bygger. Jag lyssnar på den den när jag skriver detta. Den innehåller musiken från åren 1992 - 95 som vi lyssnade på i lägenheter och i Dicks källare. En salig blandning av tidens storheter och historiens klassiker som vi upptäckte tillsammans.

Alex konstaterar: "Vi var kosmonauter på väg mot de okända rymder som fyller insidan av skallen. Vi var som upptäcksresande som bröt ny, obeträdd mark. Vi var oerhörda och omätliga. Vi var grandiosa och storartade."

Jag saknar inte den tiden. För mycket sturm und drang. Men jag är glad att ha den med mig in i framtiden.

*

Utanför föntret går solen upp över taken. Solen som längsamt tar ihjäl vintervampyren med sina solstrålar. Snart kan man utan problem sitta i skjortärmarna mot väggen och dricka sitt kaffe. Hallelujah!

3 kommentarer:

  1. För mycket sturm und drang överlever man liksom inte, det tar död på sig själv om man ger det lite tid. I min upplevelse. Trevligt att läsa dig!

    SvaraRadera
  2. Ja nu råder en behaglig stiltje som jag skvalpar omkring i.

    Trevligt att bli läst. Nu ska jag läsa dig...

    SvaraRadera
  3. Men jag vill se henne ställa ifrån sig gitarren!
    /H

    SvaraRadera