2010-03-31

Onsdag: La dolce vita

Apelsinbonden: "Arten heter Benito"
Farbror Bosse: "Dolce, dolce!"

Folk skriver upprört på Facebook efter att ha sett Erik Gandinis utmärkta dokumentär "Videocracy" om Berlusconis Italien. Man upprörs över korruptionen, falskspelet och den allmänna svinaktigheten. Man upprörs över hur vidrigt det är att italienarna kan rösta på Silvio, hur italienarna kan acceptera nyfascisterna i parlamentet, hur italienarna låter maffian leva årtionde efter årtionde.

Visst är det hemskt?

Men man har inget problem med att åka till Italien på semester och pumpa in mer pengar i det italienska konkursboet. Det är ju så vackert där. Kulturen är så fin och maten... Ahhh maten! Har ni sett Solens mat? på SVT? Det verkar ju så äkta och gott. Närodlat. Bosse intervjuar bonden som ystar sin egen ost. "La dolce vita!" utbrister farbror Bosse medans han tuggar i sig av fårosten. "Viva Ill duce" säger bonden som står bredvid.

Sen funderar man lite på var man ska åka på semester. Thailand kanske? Ja med det verkar ju mysigt. Billg mat och sprit. Tjänstvilliga förtryckta thailändare som gör vad som helst för några kronor mer i dricks. I Bangkok rasar kravaller. Svenskarna får rådet att "ta det försiktigt" när man är där.

Ingen frågar varför kravallerna pågår.

Om diktaturen.

Så länge det är varmt, gott och billigt så kan svensken ha överseende med det mesta.

Till och med sitt eget samvete.

2 kommentarer:

  1. Hurra för dig, bra text.
    Viva Ill Duce. Eller som när åskådarna klappar åt "Oskars" gest då han kommer till skolavslutningen och delar ut blommor. Ibland blir det så tydligt. Men man kan behöva stå en bit bort för att se det. Tydligen.

    SvaraRadera
  2. Sen finns naturligtvis min egen paradox i detta. Jag älskar Italien. Jag älskar maten, kulturen och de italienare jag känner och har träffat är vanliga vackra människor. Jag har väl haft tur. Men jag slits mellan denna kärlek och den obegripliga dumhet som finns där. Jag begriper det faktiskt inte. Och ja jag tänker åka dit igen. Med eller utan Silvio.

    SvaraRadera