2010-05-18

Köp dig fri. Köp dig lycklig.

Värmen sveper in. Människors blick tinar upp. Jag lyssnar på Patti Smith. Folket har makten. Jesus dog för någons synder men inte mina. En dröm om liv.

Jag tror inte på kompromisser.

Samhället är byggt på sådana. Mellanvägen. En lagom avvägning. En urvattnad grundtanke. Resultatet är att det inte finns energi för någonting längre. Inga visoner. Inga stora idéer om hur det skulle kunna vara.

Och vi är olyckliga. Vi lever för att åka till de stora handelsplatserna utanför städerna för att konsumera. Jag ser barn växa upp i dessa handelsområden och jag tror att barn blir sjuka av att se så mycket ohämmad konsumtion. Köp dig fri, köp dig lycklig.

Den enda stora vision som finns i staden nära mig är ett enormt handelsområde med ett folkhemstempel i mitten.

Där kan alla sköpa samma saker så att allt ser likadant ut. Det är den enda viljan. Att skaffa ett opersonligt hem som ser ut som grannens.

Jahve stavas I.K.E.A.

Och hans profet är Billy där frälsningen innebär att böckerna vänder ryggarna åt oss.

Med all rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar