2010-06-28

Måndag: Fornfynd


Jag rensar ett förråd. Hittar kartonger med minnen från förr. Två lådor med kassettband från tiden då vi sände närradio. Jag lyssnar på några av dem och möts av min 20 år yngre röst.



Det är sådant som utlöser 40-årskriser.



Jag känner igen rösten men undrar var killen som hade den tog vägen. Han hade ingen aning om att han två årtionden senare skulle sitta i ett hus med två barn och en fru. I Kolbäck. Lycklig.



Då var det sturm und drang. Hjärta och smärta och sena nätter med fest.



Det tidiga 90-talet tog arbetslivet ifrån honom men öppnade dörren till universitetet. Och lät honom träffa flickan som sedan skulle bli hans fru. Där i ett kök på Tunalundsvägen vände livet in på en ny motorväg.



Men det visste han inte då.



(Lite längre ner i en av lådorna hittade jag ett band som det kort och gott står "Fylleband" på. Förmodligen inspelat 1993 eller 1994. Jag undrar om jag någonsin kommer att våga lyssna på det...)

4 kommentarer:

  1. Jag och en kompis brukade spela in blandband på nätterna när vi kom hem från krogen. Vi valde varannan låt och sen satt vi uppe hela natten och rökte och lyssnade på strålande musik.
    Mitten av 90-talet då musiken var som bäst :)

    SvaraRadera
  2. JA om det var musik på bandet skulle det ju inte vara någon fara. Jag har en känsla av att det här är 90 minuter babbel av tre onyktra herrar i en närradiostudio...

    SvaraRadera
  3. Men vad kul, bjud in herrarna ifråga och lyssna. Det blir säkert mycket skratt :)

    SvaraRadera
  4. Lägg upp det på Internätet....! Världen måste få del av den oerhörda visdom vi besatt redan på den tiden....

    SvaraRadera