2010-12-15

Kalla mig Winston Smith i fortsättningen.

Jag vet inte om det är en slump att jag läser Orwells "1984" just nu eller om det fanns någon undermedveten orsak. Sverige vaknar med en smäll och nästan alla politiska partier tycker plötsligt att SÄPO och FRA bör få större befogenheter. All elektronisk trafik ska övervakas.

Vi låter rädslan ta över. Kvällstidningarna välter sakta med säkert över in i den högerpopulistiska fållan.

Terror. Du försöker ta min hand.

Muslimerna pekas ut som terrorister. Jag är mer rädd för att Hells Angels ska spränga en bil i kvarteret där jag bor än att någon islamistisk extremist ska göra det. Jag är mer rädd för de fulla svenska ungdomarna på byn en lördagskväll som socialtjänsten i kommunen inte har resurser att ta hand om än för självmordsbombare i den svenska julhandeln.

Och jag är rädd för folks fullständiga brist på kritiskt och rationellt tänkande.

Kalla mig Winston Smith i fortsättningen.

4 kommentarer:

  1. Vad är det med "1984"?! Överallt!
    A läste den för ett par veckor sen och vi har pratat och ältat den i oändlighet. Nu plöjer han böcker om Trotsky och Stalin och allt av Orwell han kommer över.
    På jobbet säljer den mer nu än det gjort sammanlagt på de 3 år jag varit där...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. På jobbet läser vi Animal farm och sätter upp den som pjäs.

    /D.

    SvaraRadera