2012-06-20

En kopp kaffe


"Vad är det med kaffe som fascinerar dig smycket, Magnus?" undrade någon nyligen. Jag har funderat på den frågan. För egentligen handlar det inte så mycket om att jag behöver kaffe för att fungera rent fysiskt. Det finns dagar då jag inte dricker en enda kopp (förvisso med en lätt huvudvärk som konsekvens).

Kaffe intresserar mig mycket som ett kulturellt fenomen. För det finns inget livsmedel som skär rakt genom kulturer, sociala gränser eller nationella gränser som just kaffe. Det finns alltid möjlighet att ta en kopp kaffe med vem som helst var helst de kommer ifrån. Säg kaffe och alla begriper. Kaffe har förmågan att föra människor samman. Det är viktigt. Och det är en ritual att brygga sitt kaffe. Extraheringen av aromer, färg och nyanser. Serveringen i varma koppar. Tillförandet av socker.

Vilket för oss in på smakupplevelsen. Jag dricker kaffet på jobbet som med en välvillig tolkning av begreppet kan klassas som kaffe. Sen har vi de färskmalda kaffebönorna jag använder hemma för att brygga mig en kopp. Det funkar till vardags båda två. Men så har vi de där extrema kaffeupplevelserna som den hos Johan & Nyström i vintras. Välrostade bönor av hög kvalitet som pressats genom bajonetten på kaffemaskinen med ett optimalt tryck och med exakt rätt temperatur.

Det är en enorm skillnad.

Eller titta på nedanstående lilla film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar