2013-08-06

Arkiv: Ett gulblekt fotografi (Epilog)

jag såg dig gå nedför stadens gator
ensam

du vandrade längst skyltfönster
fyllda med glimrande glättigheter
betraktaren ser bakom fasaden
och dess ordnade förhållanden
frågar inte vad man vill

jag såg dig sittandes på en bänk
tillsammans
du samlade tankar på ett papper
som prasslar tyst i din rockficka
tecknen tyds enbart med chiffer
döljer ett mönster tecknade med omsorg
och de förklarar din väg

jag såg dig huka för vinden
obeväpnad
du mötte dina fiender utan agg
är kanske inte den modigaste
de drar ditt blod efter marken
men du vänder dig om och ser bort
längtan driver dig

jag såg dig på teaterns scen
galen
du spelade inte en regisserad roll
kaoset i din närvaro mytologiserades
och skapade vakuum i ditt hjärta
din blick var ett genomträngande
bortkastat ögonblick

jag såg dig lämna ett liv
ljudlöst
du lämnade endast en aning bakom dig
utan vittnen utan skuld
endast rälsen på vallen vittnar

och jag såg dig vandra
längst stadens gator

jag vet att du är lycklig

---
Publicerad i studenttidningen Kultingen år 1999 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar