2010-04-29

Torsdag: Surfar på ljudvågor

Jag tror det var Kjell Alinge som sa åt mig att klättra upp på taket och montera upp stora högtalare och pumpa ut Eldorado över nejden. En svindlande cool tanke. Att montera upp en högtalare på taket och sända ut ljud över grannskapet. Eller loopa fågelsången till en sinnesjuk rundgång.

Kjell är cool.

Annars kan man lyssna på friformsradio på nätet. WFMU heter stationen. Sänder från New York City dygnet runt. Inga fasta format. Man kan få höra allt möjligt. En utflykt i frekvensernas pereferi.

Varje dag klipper jag i ljud. Jag gör det nästan fysiskt. Lägger upp det på bordet och hackar det i småbitar. Sen syr jag ihop det. Som Doktor Frankenstein.

Ljud genererar bilder. Och det blir bättre bilder än en kamera någonsin kan ta eftersom alla bilder blir olika beroende på vem som lyssnar. Allt samlas i vår kollektiva bildbank.

Jag ska nog sätta upp den där jäkla högtalaren i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar