2010-04-26

Måndag: Where's the f***in' riot?

På senare tid har jag av olika anledningar läst om och lyssnat en hel del på The KLF. Musik tänker du, en hel ideologi säger jag. En konstnärlig tvåmansgerilla som under några år fuckade upp rätt mycket i främst den brittiska konstnärsvärlden. Fortfarande verkar folk försöka reda ut vad det egentligen var som hände. Kanske har jag låtit mig inspireras av The KLF på grund av nedanstånde snart inakutella händelse...

Förra hösten var vi några hjärtats anarkister som diskuterade vad som skulle kunna göras för att få konsten att bli en verklig förändringskraft i samhället. Det var spännade pratstunder som öppnade svindlande möjligheter.

Tyvärr verkar hela den där grejen ha kollapsat för tillfället. Den första maj var det löst planerat att något skulle presenteras. Nu verkar det inte bli så.

Men tanken gnager i mig fortfarande.

En tanke på att skapa ett löst sammanhållet nätverk som kan verka för konst i olika former. En befrielsefront för kulturen och kreativiteten.

Det skulle kunna göras enkelt med en webbplats, en logga som syns lite överallt. Det skulle inte behövas mer egentligen så länge man kan samlas runt ett enda syfte.

Att kultur helar både människor och samhälle.

Någon som har något att tillägga?

2 kommentarer: