2010-08-03

Tisdag: Mass appeal madness

Tåget rullar in som vanligt. Dörren öppnas. Där mitt i dörröppningen står en galen tant. Jag tror hon är galen eftersom hon har håret på ända, en enorm plastpåse med kläder i handen och vad som ser ut som två färgburkar ståendes bredvid sig.

"Ursäkta du står i vägen" säger jag artigt. Ingen reaktion. Istället vänder hon sig ännu mer från mig. Och börjar prata för sig själv.

Jag tränger mig förbi. Tycker synd först om henne sen om SJ-personalen som måste hantera alla dessa mänskliga vrak som psykreformen släppt ut på gatorna. Både SJ och alla landets kommunala bibliotek borde få bidrag från landsting och stat för att de härbärgerar alla dessa människor som egentligen borde få vård på något mer kvalificerat ställe.



I dagens DN skriver alltid lika begåvade Dilsa Demirbag-Sten och professorn i praktisk filosofi Per Bauhn att religiösa krav ska hållas borta från politik och lag. Detta med anledning av den här artikeln om att religiösa personer diskrimineras i Sverige. Författarna är företrädare för den svenska kyrkan. Jag tycker att ni ska läsa båda två och sen fråga er vilken roll religion ska ha i ett modernt samhälle.

Ni som hängt med här vet vad jag tycker.

*

TV4 missade den enda höjd(!)punkten under friidrotts-VM. Man visade reklam istället eftersom deras reglemente säger att de måste göra det. Rimmar illa med Jan Schermans tidigare snack om att reklam-TV är sann fri television.

*

I övrigt upptas mina tankar just nu av detta:

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera