2010-10-20

I need a little more cheepnis please!

Jag har tjatat om det här förut. Men jag gör det igen. Frank Zappas "Roxy & Elsewhere" är en av världens bästa liveskivor. Och Frank Zappa är en av världens bästa musiker alla kategorier.

Mitt förhållande till just den här skivan är lite speciellt. För den har funnits där under hela mitt liv. Jag minns den från när jag var väldigt ung. Kanske tre år gammal. Min far spelar den varje lördag. Jag får den så att säga inpräntad i mitt musiköra innan jag hade hört någonting annat.

För det är jag honom evigt tacksam.

Jag lyssnar på den och fascineras varje gång över det varma ljudet. Napoleon Murphy Brocks själfulla sång (trots bisarra texter om jättepudlar och om att röka fuktiga strumpor), Ruth Underwoods rinnande xylofonspel och allt annat som ryms på den här skivan.

Och så farbror Frank. Denne son till Francis Vincent och Rose Marie Zappa som inte är något annat än ett geni. Både som arrangör, musiker och textförfattare. Seriöst musikskapande, humor och teknisk briljans.

Han har funnits i mitt liv varje dag tills nu och han kommer alltid att finnas där varje dag som kommer.

Här är trailern till den fyra timmar långa DVD:n som har varit på gång i många år men som aldrig verkar släppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar