2010-10-19

Tittar på TV...

Igår såg jag klart säsong fyra av Mad Men. Jag har nog sett ohälsosamt mycket på Mad Men under sommaren och hösten. Alla existerande säsonger i ett svep. Det har varit ett projekt vi har haft. Den sista säsongen såg vi samtidigt som den sändes i USA. Och nej den finns inte som box. Än...

Mad Men är en av de fem bästa TV-serierna någonsin. The Wire, Hill Street Blues, Six Feet Under, Homocide är de övriga fyra. Alla har det där lilla extra som gör dem till någonting större än bara en TV-serie.

De säger något om sin tid. Den berättar om relationen mellan människor. Den engagerar den som tittar på ett sätt som gör att man betraktar karaktärerna som sina vänner.

Som när Don och Betty Draper bestämmer sig för att skiljas gör det ont i tittaren. Man bryr sig om dem för de har blivit ens vänner.

Det kanske låter fånig.

Men det är på många sätt som att läsa en bok. En välgjord TV-serie skapar alla de där nivåerna och nyanserna som ett litterärt verk också kan göra men som en film är för kort att åstadkomma.

Nu är det uppehåll för Mad Men.

Jag längtar redan efter mina vänner.

---

Och när vi ändå snackar TV. Missa inte Test site - Amerikansk ökenkultur.
Jesper Wachtmeisters dokumentär som dukan se på SVT Play. Vackert berättat om sökande människor funnit sin plats i det stora intet.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillar filmen!
    Jesper (Regissör)

    SvaraRadera
  2. Och jag tycker att det är kul att du hittat hit! Tack för en bra film!

    SvaraRadera