2010-10-07

Kulturen är det enda mätbara motståndet

Ni oroar er för rasisterna i riksdagen. Jag oroar mig för rasisterna i villakvarteret här bredvid. De som hatar det som inte är anpassat för en friktionsfri tillvaro inbäddat i vit bomull.

Jag oroar mig för att vi låter dumheten och trångsyntheten ta över. När tankarna avbryts av reklam.

Jag oroar mig när landets statsminister läser sin regeringsförklaring och endast nämner ordet "kultur" i någon form fyra gånger i ett dokument som omfattar 6 250 ord. För när man förminskar det till ett stycke i ett dokument på 27 sidor förminskar man någonting viktigare är ekonomi och arbete.

Jag oroar mig när vi endast mäter samhällets framgång i tillväxt, arbetskraft och BNP.

När vi läser historieböckerna mäter vi mänsklighetens framgångar främst i bedrifter inom konst, litteratur, arkitektur och vetenskapliga bedrifter.

Sällan nämns ekonomin.

Kulturen befriar människor. Den krossar fördomar, myter och nidbilder. Den stimulerar tänkandet, den fria tanken, improvisationen och fantasin.

Kulturen är vårat främsta skydd mot rasism, trångsynthet och diktatur. Det är därför rasisterna är rädda för kultur.

Det första man gör när man vill förtrycka ett folk är att sätta eld på biblioteken, museerna och monumenten över historien.

Sen ersätter man det med något annat.

Vi har på många sätt ersatt kulturen med Idol.

Jag oroar mig när jag hör att kommuner, landsting börjar bolla ansvarsfrågan för kulturen mellan sig för att undvika utgifter. Och de bollar kulturen ovanför våra huvuden.

Konst är motstånd.
Musik är motstånd
Litteratur är motstånd

Kultur är frihet och demokrati.

Kultur är motstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar