2010-10-08

Kulturen är det enda mätbara motståndet del 2 - Välkommen till mardrömmen

All kultur kommer underifrån. Det måste den göra. Den måste komma från dig och mig. Vi kan aldrig lita på att samhället ska se till att vi får kultur. Kultur skapar man själv. Den lever genom oss.

Den politiker som säger att de kan garantera att vi ska "få ett rikt kulturliv" om man väljer honom eller henne ljuger dig rakt upp i ansiktet.

Det kan de aldrig lova.

Vad de kan lova är att se till att samhället inte ska stå i vägen för din kreativitet och önskan om att få uttrycka dig.

När jag hör hur kommunala tjänstemän och arvoderade politiker på fullt allvar försöker kvantifiera och sätta upp mätbara mål för kultur ryser jag.

Ni är rädda för rasisternas kulturpolitik som dikterar hur bra kultur ska vara för att få finnas. Jag säger åt er att titta vad en vanlig ansökan om bidrag från kommun, landsting eller stat förutsätts innehålla. Det är värdeord, ledord och mål som ska uppfyllas.

Det har gått så långt att de nu mer finns webbtjänster som genererar ansökningar om bidrag för kultur automatiskt. Allt enligt de förväntade mallarna som dikterar vad godkänd kulturverksamhet är enligt byråkratin och politiken.

Allt enligt vad som är politiskt korrekt.

Försök få kommunalt bidrag till ett graffitikonstverk får du se vad som händer.

Den sverigedemokratiska mardrömmen är på många sätt redan här om än i väldigt diskret form.

Och den insikten lämnar mig ingen ro...

1 kommentar:

  1. Mycket bra skrivet. Den mallade statskulturen är på många sätt hemsk. Jag har själv svårt för dagens välkammade temakultur. Allt ska ha en innehållsförteckning och ett "ärende", humanistiskt och/eller politiskt. Det finns kulturarbetare som avverkar decennier avprickandes olika listor - för att få bidrag. Lever man så, är man så långt från företagarkrämarna som man så förtjust föraktar inom den vänsteristiska kulturvärlden? Två hårda marknader där man säljer sig. Hårda ord, jag vet, men värda att vrida och vända på.

    Kim larsson/Eremonaut

    SvaraRadera