2010-11-26

"People say I'm a complete nutter but I know what I know"

Igår pratade jag med mannen på bilden. Jaz Coleman heter han och sjunger bland annat i bandet Killing Joke. Det var en av de märkligaste inervjuer jag gjort. Eller intervju och intervju. Jaz höll mer av en föreläsning om vår planets tillstånd, vad som kommer att hända år 2012 och vikten av att odla sin egen mat.

Visste du förresten att jordklotets poler håller på att byta plats med varandra?

Sånt får man lära sig av Jaz.

Han är övertygad om att världen som vi känner den är borta inom några år. Att de ekonomiska, ekologiska och intergalaktiska systemen kommer att kollapsa. Men han tror att vi står inför en ny tid där allting till slut blir bättre.

Det var ganska mycket flum men samtidigt så sa han många kloka saker som kommer att eka i mitt huvud länge. Speciellt om konst och kultur. Om hur konsten kan vara ett verktyg för att bli bättre människor. Om hur vi, precis som Gandhi sa, måste bygga varje by som en republik. Om att vi behöver någonting annat.

Jaz är galen på ett fantastiskt bra sätt. Jaz är en av de coolaste killarna på planeten. Det absurda blandas med vis kunskap. Det sista han sa till mig var att allt kommer att bli bra. Det kändes skönt.

Men nu ska jag bygga en bunker och sätta på mig en foliehatt.

Bara för att vara på den säkra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar