2011-01-21

Kultureliten - Welcome to the terrordome

Kulturdebatten når nya höjder. På Debatt i SVT skriker Helena Bergström om att hennes filmer med Colin inte får respekt av kritiker och filminstitut. Att över 6 miljoner har besökt Colins filmer under åren verkar sakna betydelse. Det är svårt att skratta hela vägen till banken.

Marcus Birro skriver en krönika som fullt medvetet missförstås av hela medieeliten på Södermalm. Birro reagerar som den primadonna han är och slutar att twittra.

Kulturministern visar sig vara allt mer kulturfientlig. Svenska akademiens sekreterare vill stoppa författare från att skriva.

Det är en härlig stämning just nu...

Det gapas och rapas. Alla har en åsikt om allting. Men ingen har något vettigt att säga.

Jag hör inga visioner. Jag hör inga förslag på riktiga lösningar. Jag hör inga drömmar hur samhället och kulturen ska vara. Jag hör och ser bara ett gäng som gjort en karriär på att låtsas vara samhällsdebattörer och ha åsikter om det som har hänt och det som händer just nu. Och åsikterna baseras på lösa ideologiska grunder. Andres Lokko är vänster säger han. Jo tjena...

Samhälls- och kulturdebatten befolkas av ett gäng strebrar som förstått att "kultur" är någonting fint men som de inte riktigt begriper vad det handlar om. Det får mig att tänka på scenen från filmen "2001 - a space odyssey" när vetenskapsmännen ska undersöka monoliten på månen.

Dr Floyd: Don't suppose you have any idea what the damn thing is, huh?
Dr. Rolf Halvorsen: Wish to hell we did. 

Jag har blott en fråga som jag vill ha besvarad:

Hur vill ni att det ska vara då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar