2011-01-24

Saker som inte lämnar mig ifred: Jim Martin

Allt sedan jag såg videon till Faith No Mores "Epic" första gången på MTV's Headbangers Ball 1989 så har Jim Martins gitarr följt mig genom livet. Detta trots att han bara spelar på tre av bandets plattor mellan åren 1983 och 1993. Han var polare med Metallicas Cliff Burton och höll sig alltid bakgrunden och sa inte så mycket.

Sen fick han sparken via fax eftersom han inte gillade den musikaliska utvecklingen.

Men hans gitarrspel är desto mer framstående. Särskilt på Faith No Mores genombrottsplatta "The Real Thing" som enligt Martin själv var bandets idealplatta rent låtmässigt. En skum blandning av svänging punk blandat med thrash metal. Och den skivan har ett av de sjukaste och bästa gitarrljud jag hört.

Jag har alltid tyckt synd om Jim Martin. Han blev uppenbart illa behandlad av resten av bandet och fick aldrig den cred han förtjänade. Efter Faith No More så gjorde han några försök att släppa musik på egen hand och med andra men någon återkomst till de stora scenerna blev det aldrig. När Faith No More återförenades för några år sedan var Martin inte tillfrågad.

Jim Martin lever idag med fru och barn i Kalifornien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar