2011-02-17

Saker som inte lämnar mig ifred: Kaffe

Bloggägaren med den kopp som var den bästa någonsin i handen.


Minns du den bästa kopp kaffe du någonsin druckit? Det gör jag.

Det var för sex år sedan i korsningen sjätte avenyn och 34:e gatan i New York. Vid niotiden tror jag det var. En pappersmugg med blaskigt amerikanskt kaffe.

Det var den godaste kopp kaffe jag någonsin druckit.

Kaffe handlar oftast inte om smak, arom eller kvalité. Det handlar om plats och tid. Morgonkaffet smakar bättre än eftermiddagskaffet. En kopp svart java sen på kvällen när deadline närmar sig. Sittandes på altanen med näsan mot solen i slutet på mars när snön smälter och händerna knäppta kring koppen med de svarta  brygden i.

Kaffet handlar också om själva tillagningsprocessen. Att mala bönor, lukta på innehållet i en nyöppnad påse, mäta upp vatten och det malda kaffet, preparera koppar och tillsätta socker. Jag vill ha en stor kaffemaskin med kranar och munstycken som man kan vrida på som på en ångmaskin. Det är en ritual.

Kaffe handlar om ro. Ro att sitta en förmiddag med morgontidningen och bläddra i och en kopp nybryggt kaffe i handen. Jag har svårt för att ta med kaffe på till exemepl tåget som vissa gör. Kaffe handlar inte om stress för mig. Det handlar om rofylldhet och kontemplation. En fristad.

Vilken var din bästa kopp kaffe?

2 kommentarer:

  1. Min bästa kopp kaffe var i höstas...Jag och T hade varit ute och fotat i Segerstad...En verkligt arkipelagisk del av kusten här...När fotandet var avklarat och mörkret smög sig fram så drack jag ljummet termoskaffe...Det har aldrig smakat bättre än så...Det är kanske inte kaffet som gör det...?Det är kanske platsen...? Eller tiden...? Eller minnet...?

    SvaraRadera
  2. Varje lördagmorgon. Egentligen är jag nöjd redan när kaffebryggarn puttrar på. Bara vetskapen, liksom, att kaffet är på g.

    SvaraRadera