2011-03-07

Saker som inte lämnar mig ifred: USA

Jag erkänner: jag är marinerad i amerikansk kultur. Det är hela grunden för min intellektuella uppväxt. TV-serier, musik, litteratur, superhjältar. Allt har varit amerikanskt. Den musik jag gillar mest är så amerikansk den kan bli. Maten jag har uppskattat mest i livet är amerikansk. Min själ har en Coca Cola-logga tryckt på sig. Jag gillar självförtroendet och de amerikanska storstäderna. Speciellt San Fransisco och naturligtvis New York.

Jag älskar USA.

Samtidigt hatar jag USA. Jag hatar det för sina krig och för sin dubbelmoral. Jag hatar medierna som sprider skräp omkring sig som det är vedertagna sanningar. Jag hatar det för den självgoda självbilden som genomsyrar så mycket av amerikansk politik. Jag hatar dödandet i USA:s namn. OCh jag kan känna förakt för delar av det amerikanska folket som nöjer sig med detta.

Land of the free. Home of the brave.

Det är dags att lägga betoningen på det sista ordet i det påståendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar