2012-03-22

"Det är ett bottenlöst själlöst folk."



"Det är ett bottenlöst själlöst folk, skrev jag till Bachmann, och ett folk med en skrämmande slavmentalitet. Tro mig Bachmann, skrev jag, detta folk som ni vill göra reklam för i er dubiösa broschyr är ett folk som mycket väl på order från landets byråkrater, till vilka man hyser en fanatisk tilltro, gladeligen skulle begå kollektivt självmord. Så djupt sträcker sig deras slavmentalitet, genom sin viljelöshet är de hundraprocentigt oförmögna till något som helst individuellt tankearbete, eller att på det allra mest grundläggande vis förhålla sig kritiska till lagar, byråkrati och överhet; de tror, skrev jag till Bachmann, att ett myndighetsformulär är en naturlag. Därför utstår de också de mest förnedrande förordningar, därför skulle knappast någon av dem höja sin röst, tvärtom lyda blint, om en myndighet krävde att de allihop skulle hänga sig på nationaldagen. Denna slavmentalitet, skrev jag till Bachmann, är väl dokumenterad. Den är i själva verket upphöjd till allmän norm. Den utgör så att säga nationens psykologiska fundament"

ur "Herr Bachmanns broschyr"

CJV var betydligt argare förr i tiden (och roligare).

Fast han var bra i Babel igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar