2010-01-05

Idiot City


Människorna på tåget ser belägrade ut av kylan. Landet är i chock. Vintern överraskade allihop. En klassisk svensk vinter. 20 minusgrader på morgonen. För få soltimmar för att temperaturen ska orka över minus tio på dagen. Allt är insvept i det tjocka vita. Och folket fryser.

*

Dom skjuter vargar. På radion hör jag hur miljöministern med darr på rösten försöker förklara att stammen inte är genetiskt frisk om och om igen. Hans meningsmotståndare påpekar att ministerns argument är hämtade från vargjaktslobbyns informationsmaterial. Ministern upprepar det han nyss sa. Ingen tror på honom. Var tionde svensk varg dog i helgen. Dom var här före oss. Människor tar för stor plats.

*

Börjar läsa Lundells "Vädermannen". Den är bra. Jag kommer på mig själv med att ha saknat Lundell. Lyssnar genom "Måne över haväng" och "På andra sidan drömmarna". Lundells, i mitt tycke, bästa skivor. Det är enorma plattor egentligen som saknar motstycke. Vreden över det förlorade folkhemmet och den skira hyllningen till kärleken.

Allt känns igen så att väggarna flämtar
Och allt liv har vissnat ner
Alla ansikten har dött
Ingen skrattar, ingen leker, ingen skämtar
Folk biter ihop
Och stoppar ner ner ner
Sen åttisex verkar allting ha gått snett här
Det var en stolt stad en gång
Nu är den på deken
Ingen tycks längre veta
Vad som är fel och rätt här

Uffe skriver inte texter som "Idiot City" längre.

*

Tittar på nyheterna. På TV 4. Jag vet att jag inte borde för jag blir bara upprörd över den självgoda mjäkjournalistik som de bedriver där borta i i Bonnierkanalen. Fast jag har glömt bort hur usla dom är. Tårdrypande historier som känns konstruerade och krystade. Tidigare samma dag hör jag att Sverigedemokraterna har köpt reklamtid i TV4 inför valet. Slår över till lokalnyheterna i public service-kanalen och inser att det är nästan lika dumt där.

*

Kristdemokraternas vårdnadsbidrag får förskolor i Stockholm att så igen på grund av barnbrist. Verklighetens kvinnor stannar hemma och verklighetens män vill inte vara hemma. I byn där jag bor är det också barn som går färre timmar idag på dagis än förr. Men det beror på att folk är arbetslösa.

*

Minns ni 2009? Jag gör det inte.

*

Inom loppet av 30 minuter får jag tre olika besked av Telia var min digitalbox har tagit vägen. Först skulle jag inte få någon. Sen skulle det komma en nästa vecka och sen visade det sig att den är på väg. Kommer förmodligen idag. Den ena handen vet inte vad den andra gör.

*

Och jag, jag vet ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar