2010-02-03

Onsdag: where we are great writers on the same dreadful typewriter


Jag hade glömt HUR bra The Wire var.

*

Andres Lokkos samlade verk kommer ut inom kort. Det väcker ha-begäret. Säga vad man vill om herr Looko men han har en av de skarpaste pennorna i landet. Och klockrena analyser även om de är elitistiska. Böckerna kommer antingen i två delar eller i en deluxutgåva. Jag är lite sugen på den senare med sitt broderade omslag...

*

Imorogn ska jag på en heldag om språk och hälsa. Hur kan ett rikti språk förbättra hälsan. En intressant vinkel tycker jag. Tar man frågan ett steg längre så inser man snart att språket, det som sägs och skrivs påverkar ditt liv. En dikt kan alltså förändra ditt liv.

*

Jag räknar dagarna.

*

Snart ska jag börja gallra bokhyllan hemma tror jag. Det är faktiskt nödvändigt. Dels för att göra mer plats och dels för att samlingen blir bättre om man tar bort sånt som inte behövs. Som i en trädgård. Det behöver rensas ibland för att det ska växa bättre.

*

Under snön finns trädgården.

*

I'm with you in Rockland
where you laugh at this invisible humor
I'm with you in Rockland
where we are great writers on the same dreadful typewriter

- Allen Ginsberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar