2010-03-22

Måndag: provocerad

Vädret är en ren provokation. I lördags satt vi mot väggen där solen sken och vi såg årets första fjärill i den 15 gradiga värmen. 24 timmar senare råder full snöstorm och 48 timmar senare så vaknar man till ett islandskap och tio minusgrader.

En ren provokation.

*

Jag förstår vare sig kritiker eller publik ibland. Milleniumfilmerna visas på TV och alla är överens om att det är så bra, Noomi Rapace är så genialisk, Micke Nykvist är briljant...

Nä säger jag. Filmerna är baserade på rätt mediokert skrivna deckare, Noomi Rapace ser cool ut men det är väl också allt och Micke Nykvist... ja vad ska man säga om Micke Nykvist? Han har samma ansiktsuttryck genom alla tre delarna, det vill säga nollställt, och levererar repliker värdigt en gymnasierevy.

Och att övrig skådespelarelit som medverkar inte heller lyckas med någonting är också rätt provocerande.

Jag förstår inte.

Och nu ska skiten spelas in i USA också. Man kommer verkligen att behöva sin sjukvårdsreform...

*

Sonen vaknar av att "det är läskiga skuggor" i hans rum. Sen somnar han gott hos oss. Vilket vi inte kan säga att vi gjorde...

*

Ikväll ska jag göra min första hårdrocksrelaterade intervju på tre år. Legendariska thrash metalgruppen Exodus ledare Gary Holt ska finnas i andra änden av telefonluren när jag ringer. Känns lagom nervigt.

*

Deftones senaste alster är förövrigt väldigt bra.

2 kommentarer:

  1. Men var kommer milleniehajpen ifrån?! Varför tycker alla att Rapace är så förbannat bra?! Att både hon och Nykvist tål att tittas på och att Nykvist har gjort mycket bra innan, visst ok Jaaa. Men tycker folk verkligen att hennes karaktär känns genuin? Jag hör och ser bara stolpig dialog och föga övertygande traumatiserad 20åring, i själva verket en rätt välanpassad 20åring med ett traumatiserad-plåster i pannan. Men det är bara jag. Så. Nu fick jag det sagt.

    SvaraRadera