2010-04-07

Onsdag: Heart of the devil

Jag måste hänga kvar lite vid Melissa auf der Maur och hennes nya skiva "Out of our minds". För på den skivan finns spåret "Father's grave" där hon sjunger duett med ingen mindre (!) än Glenn Danzig.

Danzig har funnits i mitt hjärta sedan tidigt 90-tal då jag upptäckte The Misfits, Samhain och naturligtvis gruppen Danzig. Gruppens fyra första plattor är helt felfria. Sen körda han i diket och förvirrade sig ut i industriträsket och någon sorts dopad muskelrock som inte alls passar honom. Som låtskrivare har han dock glänst till efter den första kvartetten skivor inte minst med låten "Thirteen" som Johnny Cash gjorde så bra på den första American Recordings-skivan.

Varför är jag då lite uppspelt på grund av Melissa auf der Maurs duett med Glenn? Jo därför att det här är kanske det bästa Danzig har gjort sedan 1994. Mörk gotisk blues som handlar om döden. Och Glenns röst uppvisar en skärpa och vitalitet jag inte hört sedan 1990...

Det har länge talats om att Glenn Danzig och Jerry Cantrell från Alice In Chains skulle göra en bluesskiva ihop. Det här visar hur det skulle kunna låta. Jag hoppas verkligen att det blir av någon gång.

Tills vidare får vi nöja oss med Danzigs nya skiva "Deth Red Sabaoth" som kommer i sommar.

Här har ni en video från Danzigs glansperiod. Gotisk blues var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar