2010-09-06

Måndag. Jämställda föräldrar.

Vänsterpartiet har tröttnat på att vänta. De vill dela föräldraförsäkringen lika för båda föräldrarna. En del av mig applåderar förslaget men jag håller inte med om metoden.

Jag tror inte att det går att skriva folk på näsan när det kommer deras föräldrarskap. Man kan inte tvinga mammor och pappor att ta ledigt på en bestämd tid. Jag tror för det första inte att det blir bra föräldrar av ett sådant förslag. För det andra så skulle det aldrig funka på små bruksorter där könsrollerna förtfarande är så djupt cementerade som de är. Faktum är att en skrämmande stor procentsats pappor avsäger sig föräldraskap för att mamman ska få alla dagarna i försäkringen.

Men andelen pappor som stannar hemma med sina barn ökar stadigt. Inte så fort som man kan önska kanske men det går åt rätt håll. Och det är där man måste öka insatserna. Ändra attityden så att pappor slipper höjda ögonbryn på BVC när man kommer med sina barn på kontroll.

Sen nämns det aldrig nog mycket att huvudproblemet många gånger är relaterat till inkomster.

Om lönerna var rättvisare skulle fler dela lika tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar