2010-09-07

Tisdag. Birro. Goth. Höst.

Igår fick jag Marcus Birros nya roman "Att leva och dö som Joe Strummer" i brevlådan. En fantastisk titel. Jag har en soft spot för Marcus. Han lever sin dröm och tvekar inte att låta sitt hjärta blöda offentligt.

Den här romanen sägs vara en generationsroman för 70-talister. Jag och Marcus är lika gamla. Vi har ungefär samma referensramar i historien. Vi är barna v 80-talet och blev vuxna i början av 90-talet. Han levde dock ett annat liv i Göteborg då, betydligt destruktivare än mitt.

Men jag tror att jag kommer att uppskatta hans bok ändå eftersom han skriver om vår generation. Vår gemensamma samtid.

Det ska bli en spännande resa.

Här är förövrigt soundtracket till boken.

En komplett recension av boken kommer snart på Black Coffee Magazine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar