2010-12-20

Saker som inte lämnar mig ifred: Eldorado

Radion har alltid stått på. Jämt. Mina radiominnen från när jag var ung präglas av några speciella röster. Kaj Kindvall, Pär Fontander, Ingvar Storm och Niklas Levy.

Kjell Alinge.

Eldorado hette programmet då och det gör det fortfarande. Ett program som jag ständigt återkommer till. Det bara finns där. En konstant pågående resa i musik och uttryck. Man får höra saker som man inte trodde fanns. Man får höra det ena kombineras med det andra. Korsa Tranströmer med The Doors? Inga problem.

Det handlar i grund och botten om kärleken till ljudet. Ljudet som väcker så många känslor i oss. Ljudet av musik. Ljudet av röster. Ljudet av liv.

P2:s egen beatnik Kjell Alinge låter som han alltid har gjort. Brinnande genuint intresserad. Tillsammans med ljuddesignern Tomas Birnik reser Eldorado till ljudlandet du inte trodde fanns.

Du kan höra Eldorado sena tisdagskvällar på P2. Eller närhelst du vill på webben. Tyvärr kan man inte ladda ner det. Det skulle ha varit det bästa.

I år fyller Eldorado 30 år. Tre årtionden av nyfikenhet.

Läs gärna min intervju från 2007 med Kjell här.

I en perfekt värld skulle Eldorado vara en egen radiokanal. Eller radiostation. Ett konstant flöde av musik, röster och ljud som inte bara utforskar ljudets möjligheter utan också tankens. Vi pratade lite om det där jag och Kjell. Det utväxlades några mejl efteråt om möjligheten att göra något på webben. Sen rann det ut i sanden.

Men den där tanken har aldrig lämnat mig.

Vi kanske skulle försöka igen? Starta en Eldoradobrigad. Ett ljudkommando. Internet tillåter det. Det juridiska skulle kanske vara lite knöligare men inte omöjligt att lösa.

Tanken svindlar när jag tänker på möjligheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar