2011-01-03

Total eclipse...

Ledighet är farligt. Jag vänjer mig snabbt. Hinner tänka för mycket. Börjar längta till något annat. Det kryper i kroppen.

Tåget passerar ett fängelse varje dag. Jag har inte tänkt på det förut. Men det gör faktiskt det. Höga murar och taggtråd. Där sitter människor (förmodligen välförtjänt) inspärrade och har få valmöjligheter i sin vardag.

Jag sitter på tåget varje dag. Samma tider. Få valmöjligheter.

Inga liknelser i övrigt.

Så blickar jag ut i universum. Igen. Det är mörkt när jag skriver det här. Morgonen har börjat och snart startar gryningen. Solen går upp. Det gör den varje dag. Med få variationer. Men imorgon förmörkas den delvis. Vid halv nio inleds förmörkelsen. Passa på att beskåda denna astronomiska kurragömmalek. Nästa gång det händer i Sverige är år 2126. Läs mer om förmörkelsen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar