2011-05-19

Blues för PG

Jag hittar ett gammalt kort i en låda. Mannen på bilden heter PG. Han sände närradio för många år sedan. Han var ett original kan man säga. En jazz- och bluesälskare som hade stora funderingar om saker och ting. Jag sände ett radioprogram med honom där han spelade blues i en timme och filosoferade om livet. När han var bra var han väldigt bra även om programmet gick på fel tid. Sena kvällar skulle det ha varit. Inte lördagseftermiddagar.

PG hade dock lite problem med spriten och annat vilket gjorde honom lite paranoid och lätt opålitlig. Det var synd för jag gillade PG som person. Man kunde sitta och dricka kaffe uppe på radion med honom och bara snacka skit en timme eller två.

PG finns inte mer. Han gick bort för några år sedan. Jag stötte på honom på en parkbänk den gång som skulle bli den sista gången jag träffade honom. Han mådde inte så bra då. Det här var säkert 15 år sedan. Sen levde han tydligen sitt liv i dimman. Men tydligen vann han massor med pengar på tipset strax innan han dog. När de hittade honom på golvet i köket var han enligt ryktet omgiven av högar av pengar. Rena rama Bukowskinovellen. Och väldigt typiskt PG. 

Jag hoppas att han dog lycklig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar