2010-04-06

TIsdag: 120 mil LSD i kroppen


Kaffet är svart och en välsignelse denna morgon. Dagen som är måndag men faktiskt tisdag. Jag känner mig lite dikeskörd. Tiden är lite tillknuffad så att den känns skev.

Kanske är det helgens bilåkande som gör det. 120 mil Skåne tur och retur. Att köra 40 mil i sträck mellan Malmö och Mjölby blev lite som en LSD-tripp.

Såg utställningarna på Moderna museet i Malmö. En var om 60-talets konst i allmänhet och en liten del av den tillägnades Diane Arbus fotografier. Geten var också där. Och alla de här fantastiska verken av Fahlström och Franzén.

Hela upplevelsen var mycket inspirerande.

Konst var roligare förr i tiden. Eller det måste ha varit roligt att vara konstnär förr i tiden då man faktiskt kunde få reaktioner på det man gjorde. Och det måste ha varit roligare eftersom det var lättare att provocera den etablerade smaken.

Det kan man inte på samma sätt idag.

Men länge leve konsten.

5 kommentarer:

  1. Anna Odell lyckades väl provocera/få reaktioner rätt bra?

    SvaraRadera
  2. Förvisso. Men det var inte lika snyggt...

    SvaraRadera
  3. Jag kan rekommendera Leif Nyléns "Den öppna konsten". En underhållande pageturner om epoken (möjligen utgiven 1998).Sedan måste jag nog i all vänskaplighet få hålla lite på Anna Odell och NUG. Bortsett från det rena skandalvärdet tycker jag att deras aktioner ställer många relevanta frågor. Men jag skulle utan tvekan hellre ha Fahlströms skyltar hemma i vardagsrummet. Utan tvekan.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte nog att debatten mest gällde själva provokationen och inte innehållet i konsten i fallet Odell/NUG. Den var förvisso intressant men inte helt nödvändig.

    Ska kolla upp Fahlströms bok. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  5. Nylén menar jag. För många namn, för lite sömn och på tok för lite kaffe...

    SvaraRadera