2013-11-25

Sabbath bloody sabbath

Black Sabbath. Friends Arena 22 november 2013

 



Det makalösa konsertåret 2013 är avslutat. Ett år som bjudit på enorma upplevelser. Både med "nya" band som Baroness, Vista Chino, Crucified Barbara, Orange Goblin och några till.

Men det som har varit höjdpunkterna 2013 har varit två stora band som betytt oerhört mycket för mitt musiklyssnande. Och ja jag erkänner att nostalgifaktorn här kanske har fördunklat mitt omdöme något.

Iron Maiden besökte Friends Arena i juli och levererade skamlös nostalgi med sin Maiden England-turné. Jag var i extas. Dels har jag skam att säga aldrig sett Maiden förut. Och att nu få  chansen att se showen från 1988 som tillhör en av mina favoritperioder var ren lyx det usla ljudet på arenan till trots.

Så Black Sabbath. Så här nära orginaluppsättningen är vi aldrig få se dem igen. Och förmodligen inte i så bra form trots Iommis cancer och Ozzys vaklande hälsa. I två timmar fick vi dyrka riffen som skapade hårdrocken.

Lägg därtill Nick Cave & The Bad Seeds på Annexet nyligen och en kommande session med Zappa Plays Zappa där skivan "Roxy & elsewhere"(den första musik jag överhuvudtaget minns) ska spelas i sin helhet så har ni ett konsertår som bjudit på nya upptäckter och fantastiska minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar