2012-03-29

WYBCS kryssar på frekvenshavet



På skärtorsdagen sänds WYBCS för första gången som månadsmagasin på radio. Vi flyter ut på frekvenshavet och kryssar genom ljudet av musik och röster på 103,7 MHz. Radiopoesi och ljudkonst. Tonerna av musiken du kanske trodde att du aldrig skulle få höra. I alla fall inte på det här sättet. Vi hyllar improvisationen och den fria formen. Likt en Eldoradobrigad på upptäcktsfärd i ljuddjungeln med mikrofonen som kompass.
Vi ställer och frågan varför och får svaret därför. Allt är möjligt.
Det är det som är meningen med WYBCS.
Vi sänder WYBCS första torsdagen varje månad på Hallsta Sura Närradio 103,7 MHz.
Och här naturligtvis.
Välkomna!



2012-03-28

En generations dödsångest och dom


Kents nya singel "999" är ytterligare exempel på hur en hel generation håller på att nå medelåldern och nu har en kris eller helt enkelt dödsångest. I låten sjunger Jocke Berg om sitt rosa 80-tal, om musiken han minns och allt det där han borde ha gjort.

Nu är inte Kent det enda exemplet.

Thåström har gjort det på sina tre senaste skivor. Och inom litteraturen skriver författarna som är i 40-50-årsåldern om sin uppväxt.

Det är nu 60- och 70-talisterna fäller domen över sina föräldrar och samhället som präglat dem. Det är spännande.

Förövrigt gav Kents "999" mig gåshud flera gånger. Jag fick nästan lust att se dem i sommar.

2012-03-22

"Det är ett bottenlöst själlöst folk."



"Det är ett bottenlöst själlöst folk, skrev jag till Bachmann, och ett folk med en skrämmande slavmentalitet. Tro mig Bachmann, skrev jag, detta folk som ni vill göra reklam för i er dubiösa broschyr är ett folk som mycket väl på order från landets byråkrater, till vilka man hyser en fanatisk tilltro, gladeligen skulle begå kollektivt självmord. Så djupt sträcker sig deras slavmentalitet, genom sin viljelöshet är de hundraprocentigt oförmögna till något som helst individuellt tankearbete, eller att på det allra mest grundläggande vis förhålla sig kritiska till lagar, byråkrati och överhet; de tror, skrev jag till Bachmann, att ett myndighetsformulär är en naturlag. Därför utstår de också de mest förnedrande förordningar, därför skulle knappast någon av dem höja sin röst, tvärtom lyda blint, om en myndighet krävde att de allihop skulle hänga sig på nationaldagen. Denna slavmentalitet, skrev jag till Bachmann, är väl dokumenterad. Den är i själva verket upphöjd till allmän norm. Den utgör så att säga nationens psykologiska fundament"

ur "Herr Bachmanns broschyr"

CJV var betydligt argare förr i tiden (och roligare).

Fast han var bra i Babel igår.

2012-03-21

Årets film?



Jag minns när jag såg "Alien" för första gången. Ridley Scotts klaustrofobiska epos från 1979 är och förblir ett mästerverk som jag fortfarande blir stressad av i vissa scener. Det är en genuint obehaglig stämning genom hela filmen. Uppföljaren "Aliens" från 1986 är nästan lika bra den fast på ett annat sätt. Trean "Alien 3" återvänder till det klaustrofobiska med en dystopisk skruv. "Alien Resurrection" gillar jag också. Den är så bisarr i vissa stycken att det är svårt att inte älska den. Snart kommer "Prometheus". Peppen är monumental. Ridley Scott har lyckats med marknadsföringen. Miljoner tolkningar har gjorts av trailer ett och två. Man får hoppas att det håller när det väl är dags. Men bättre än det här blir det aldrig...

2012-03-16

Publicerat: Corrosion Of Conformity


Publicerad första gången på Slavestate.se i januari 2012

NOTERAT: Ett av mina favoritband genom tiderna. Jag har älskat det sedan 1991 då jag hörde "Blind" för första gången och aldrig slutat. Detta var en drömintervju som alltid stått på önskelistan.
---
Få bands namn nämns med sådan respekt som Corrosion of Conformity. Bandet som startades 1982 i Raleigh av gitarristen Woody Weatherman, basisten Mike Dean och trummisen Reed Mullins som ett crossoverband med punk och hardcore som grund har sedan många år ett grundmurat gott rykte. Genom åren har medlemmar kommit och gått och den musikaliska inriktningen har skiftat på olika sätt och ibland har takten på bandets produktion varit så långsam att man undrat om bandet lagt av.
Nu är det sex år sedan den senaste given ”In the arms of god” landade på skivdiskarna. Ett av bandets tyngsta och bästa släpp någonsin. Efter turnén tillsammans med Clutch 2006 blev det tyst om Corrosion of Conformity. Tills nu. Redan under förra året kom nyheten att bandet återupptagit verksamheten i sin originalsättning som trio. Sångaren och gitarristen Pepper Keenan hade fått tjänstledigt och ägnade sig helt åt Down så då passade de övriga medlemmarna på att börja jamma och idén om att starta om väcktes. Och plötsligt skrevs det låtar igen. Första smakprovet hördes i form av sigeln ”Your tomorrow” som släpptes i samband med en del spelningar under sommaren och hösten 2011. Och nu kommer fullängdaren som kort och gott bär bandets namn.
"Varje gång folk har försökt att sätta oss i en viss genre eller försökt sätta oss i en viss kategori har vi alltid försökt pressa oss därifrån."

Basisten och vokalisten Mike Dean berättar att bandet alltid har följt sin egen väg och att de inriktningar som man valt helt bestämts av vad som intresserat dem.
– Musikaliskt har det helt styrts av det vi inspirerats av just då och där. Vi oroar oss inte alls för vilken etikett folk sätter på oss. Den här gången har fokus varit satt på att gräva oss tillbaka i tiden för att hitta influenser och sedan omtolka dessa influenser på ett nytt sätt. Det här arbetet har hjälpt oss att växa som musiker och som observatörer av både kulturer och subkulturer.

Frihet och ansvar
Att spela som trio och inte som en kvartett beskriver Mike som en enorm musikalisk frihet, men han menar att det också medför ett större ansvar att skriva bra material.
– Det finns ingenstans att gömma sig när man gör misstag. Men den stora fördelen är att alla har större möjlighet att bidra med någonting.

Hur skulle du beskriva den kreativa processen när ni arbetade med den nya skivan?
– Vi kan ta låten ”The moneychangers” till exempel. Eller förstasingeln ”Your tomorrow”. Det var låtar som jag skrev själv och som nästan var helt klara när de andra fick höra dem. Reed (Mullin, trummor) gjorde det samma med ”What you’ve become” men vi andra bidrog med några små idéer om ändringar. Det har funkat så ungefär. Och när jag skriver texter så brukar det lösa sig av sig själv. Jag sitter och klottrar ner en massa textrader som sedan formas och arbetas om till en begriplig helhet med någon sorts mening.
Sedan 1991 och skivan ”Blind” har producenten John Custer varit delaktig i alla Corrosion Of Conformitys skivsläpp. Så även på detta. I intervjuer har han ofta kallats för en bandmedlem och att han är viktig för bandet förstår man när ämnet kommer upp under samtalet med Mike. Han fungerar som en inspiration och har hjäpt bandet att utvecklas.
– För mig personligen har han varit en inspiration. Både för mig och de andra. Han har fått fram det bästa ur oss som musiker och det har varit som att ha en lärare som fått oss att utvecklats bara genom att försöka nå upp till hans talang. Det här har pågått sedan bandet spelade in ”Blind” tillsamman med honom och även om jag själv inte var delaktig i det så var jag oerhört imponerad av den skivan. Han har utbildat oss i konsten att göra bra skivor helt enkelt.
Skivan låter väldigt sparsamt producerad och rå. Jag frågar Mike hur samarbetet såg ut den här gången.
– Han tog faktiskt en mer tillbakadragen roll den här gången. Han lät oss helt enkelt göra vår egen grej i mångt och mycket. Men han kom med goda råd och tyckte till om det inspelade resultatet och förslog ändringar. Det känns också om vår ljudtekniker John Lousteau göra mycket av grovjobbet och sätta bitarna på plats. Det var först när vi lade sången och sologitarrerna som Custer på allvar lade sig i och säkrade kvaliteten.

Politik ett nödvändigt ont
Politik har alltid varit närvarande i Corrsion of Conformity. I bandets ungdom var man betydligt mer politiskt färgade än senare men på alla skivor finns kommentarer om samtiden med en tydlig politisk ton. Låtar som ”Vote with a bullet”, ”Long whip/Big America” eller ”Infinite war” talar sitt tydliga språk. Politiken är även närvarande på nya skivan men kanske inte på ett lika påtagligt sätt i musiken den här gången säger Mike.
– Politik är ett nödvändigt ont i livet. Jag tycker att politik är ett bättre sätt att markera revir, precis som apor och primater gör, i jämförelse med mer våldsamma metoder. Men det är inte alltid det passar som konstnärligt uttryck. Med det sagt så berör vi den psykologi som finns i politiken på den nya skivan men kanske inte på samma sätt som när vi var 18 år gamla och visste allting. Min grundinställning till politik är att vilken styrelseform du än väljer så är du fortfarande utlämnad till den defekt som kallas att vara mänsklig och den totala bristen på medkänsla och klokhet som vi alla har inom oss.
Med det i åtanke, vad är det som får Corrosion of Conformity att fortsätta ticka?
– Just nu är det faktum att vi tre utgör grunden i bandet och att vi nu återvänder till själva kärnan för bandet. Det är utifrån det vi skapar den musik som vi uppskattar och hoppas att andra också uppskattar. Det har varit en intressant resa och varje gång folk har försökt att sätta oss i en viss genre eller försökt sätta oss i en viss kategori har vi alltid försökt pressa oss därifrån. Det här har fått folk att gnälla på oss men allt sånt där har ju bara varit gratis reklam för Corrosion of Conformity, avslutar Mike Dean.

M.T.

2012-03-14

Gallup

Är det någon som lyssnar? Är det verkligen det? Det är ju så tyst...

Publicerat: Earth (intervju med Dylan Carlson)


Seattle är känt för tre saker. Starbucks, Microsoft och grunge. Idag kommer det annan typ av musik som Fleet Foxes och Band of Horses från staden. Men det är något med Seattles musikliv som verkar vara väldigt gynnsamt för egensinnig rockmusik. Ett band som måste räknas in i denna skara är Earth och frontmannen Dylan Carlson som varit aktiv musiker i staden sedan sent 80-tal. Men han har egentligen inte så mycket till övers för musiklivet i Seattle idag.

- På senare år så har Seattle blivit en rikare stad rent ekonomiskt. Många företag har flyttat hit. Men musiken har satt staden på kartan. Det finns siffror som visar att musiklivet har dragit in mer pengar till stan än till exempel den bioteknologiska företag. Men jag tror att stadens ledning har ett ganska obekvämt förhållande till musiklivet. Man sätter käppar i hjulet hela tiden.

- Det finns exempelvis bara ett ställe för livemusik som inte har någon åldersgräns, vilket är dåligt. Man verkar ha attityden att ”jovisst gillar vi rock 'n' roll så länge vi inte behöver befatta oss med den. Och måste vi göra det ska det vara gammal musik som vi kan ställa ut i ett museum”. Vi har varit med ett tag nu och jag kan bara konstatera att vi säljer ut större ställen på i andra städer än vår egen. Jag vet inte om det säger något om det egentliga musikklimatet i den här stan men så är det.
En musikalisk resaDylan inledde sin musikkarriär som 15-åring och i sin ungdom gjorde han ljudcollage tillsammans med sin kompis Kurt Cobain som senare skulle sätta Seattle på den musikaliska världskartan med sitt band Nirvana.

Men Dylan var intresserad av en helt annan typ av musik. Han ville utforska oljudet och riffet. Med vitt skilda husgudar som Black Sabbath och de minimalistiska kompositörerna La Monte Thornton Young och Terry Riley så gav sig Dylan Carlson ut på en helt egen musikalisk resa. De tre första albumen fram till 1996 med Earth är i det närmaste dronemusik rak igenom. Sen blev det ett längre uppehåll i med musiken då Dylan hade personliga problem (läs: droger) och det Earth som återvände 2005 hade delvis ett annat sound. Nu märktes country, jazz och engelsk folkmusik i musiken.

- Visst kan man säga att Earths musik har utvecklats och ändrats. Men egentligen handlar det om samma komponenter i musiken. Jag arbetar fortfarande med öppna strängar, repetitiva slingor och så. Men vi har ändrat lite på anslaget. Men grunden är samma sak. Atmosfär är viktigt för mig liksom melodi som blir allt viktigare tror jag. Sen har jag utvecklats som musiker, vilket naturligtvis återspeglas i det jag spelar. Men det finns en klar koppling mellan det vi gjorde på 90-talet och det vi gör nu om du frågar mig.
 Hur kommer det sig att du började intressera dig för den här med drone överhuvudtaget?
 - Jag har fått med mig väldigt mycket av min mor och far som var unga i slutet av 60-talet. Jag fick ofta lyssna på klassisk rockmusik och min far spelade mycket country hemma. Sen intresserade jag mig mer för tyngre musik som Black Sabbath och AC/DC. Efter det blev det punk och hardcore. Och det sistnämnda fick mig att inse att jag kunde göra egen musik överhuvudtaget. Och det ena gav det andra. Man spelade i band och fick nya influenser hela tiden. Sen började jag intressera mig för folk som Terry Riley och liknande och när jag kombinerade det med den mer traditionella riffrocken så blev det den musik som sedermera blev den dronemusik som finns på Earths första plattor.

Vilket leder oss på de två senaste plattorna ”Angels of darkness, demons of light” del ett och två. Den första delen kom 2011 och nu kommer fortsättningen. Jag kommer på mig själv med att tänka på jazz och kanske främst Miles Davis skiva ”In a silent way” från 1969 med sitt långsamma tempo och ambienta sound. Earths musik låter till stor del improviserad.

- Senaste skivan bygger mycket på improvisationer. Vi hade till den första delen väldigt mycket färdigskrivet när vi gick in i studion. Den andra delen kom till på plats och vi lät bandspelaren rulla och lät det som hände hända. Det är mer av en kollektiv bandkänsla i musiken. Jag tror att vi lyckades sudda ut gränsen mellan livesituationen och studioinspelning. Det är så här Earth låter när vi spelar tillsammans.

Stannar underground
Dylan Carlson verkar inte ha några ambitioner att slå stort med sin musik. Han utforskar det han är intresserad av för tillfället. Därför kan han inte svara på var Earths musik kommer att ta vägen härnäst. Det får tiden utvisa. Härnäst har han ett helt annat projekt på gång. Engelsk folkmusik. Ingen önskan som sagt att slå stort på något sätt.

- Det kommande året består till stor del av turnerande. Jag har inte ägnat framtiden någon som helst tanke när det gäller musiken Earth kommer att skapa. Jag har ett par soloprojekt som jag håller på att färdigställa. Ett som jag precis färdigställt kommer på ut via kassettbolaget Tapeworm i en begränsad upplaga. Och sen har jag mitt projekt med engelsk folkmusik som jag håller på att finansiera med crowdfundingsajten Kickstarter. Det blir en skiva med en bok hoppas jag. En ny skiva med Earth är inte aktuell förrän någon gång under 2013.
 Varför engelska folksånger?
- Det är en fortsättning på de senaste två skivorna med Earth som har inslag av den här historiska musiken. Sologrejen är en vidare utforskning av de influenser som finns där. Det är ett intresse jag haft under lång tid och nu hoppas jag att kunna utveckla den delen av musiken i en egen riktning.

I april kommer Earth för ett par spelningar i Sverige. Göteborg och Stockholm besöks i samband med påskhelgen. Och Dylan ser alltid fram emot besöken i Sverige eftersom han har svenskt påbrå.

- Det är alltid kul att komma hem till mitt gamla ”hemland”. Vad jag har förstått så kommer stora delar av min släkt från skärgården ut mot Åland och Finland. Jag har faktiskt inte gjort några närmare undersökningar av det men så lyder i alla fall den officiella familjehistorian, skrockar Dylan.

M.T

Först publicerad på Slavestate.se i februari 2012

2012-03-12

Portlandia


Jag hade missat Portlandia. Obegripligt. Bland det bästa jag sett på länge. Sällan man får se bra skarp samtidshumor. Dessutom finns det på SVT Play!


2012-03-07

En ljudgerilla i provinsen (Eldoradobrigadens bulletin #1)

Jupiter (den lilla) och Venus (den stora) fotograferade 6 mars 2012 ovanför skribentens hus.

Ovanför huset dansar Jupiter och Venus med varandra. Har du hört ljudet från Jupiter? Det är en spöklik men djupt fascinerande drone som skapas i magnetfältens friktion. Det är inspirerande.

Det får mig att tänka. Man kanske skulle starta en Eldoradobrigad! Här på min närradiostation i Kolbäcksdalen. En ljudgerilla i provinsen. En plötsligt uppflammande ljudlåga med musik, röster och vibrationer. Mitt eget observatorium i omloppsbana kring solen.

Samla ljuden runt om kring mig och sända ut dem över nejden med varje uns av de 500 watt sändaren på 103,7Mhz mäktar med.

Jag tror att jag ska göra det.
 
Kanske når radiovågorna ända ut till planeterna.
 
Jag berättar det för Kjell
 
Han utbrister: "Ja--- det låter UNDERBART!!!!!!!!!"

2012-03-06

[utan titel]

frosten klär mars i vitt
i väntan på jordlukt
och lättare steg



2012-03-02

Återvändaren


Min hjärna har inte ställt om sig tror jag. Det känns som om detta bara är ett tillfälligt besök. Som om jag praktiserar och att jag snart ska tillbaka till verkligheten i Eskilstuna.

Men så är det inte.

Långsamt börjar det sjunka in. Det faktum att jag faktiskt jobbar här och har ansvar för ganska viktiga saker. Knappt två dagar har det gått. Jag har vallats i korridorerna och skakat hand med säkert 60 personer. Jag minns ingen av dem i detalj. Men alla ville mig något känns det som. Hjärnan går på högvarv.

Det är en kluven känsla att jobba i hemkommunen. Jag gjorde egentligen slut med det här stället 1997 då jag flydde hals över huvud till Linköping och studier. En nödvändig exil. Men sedan 2005 bor jag i den här kommunen men har mentalt alltid varit på någon annan plats. Och att arbeta i kommunen och för kommunen... ja det fanns inte ens på kartan.

Men livet tar dig till oväntade ställen. Och det här är det mest oväntade av dem alla. Kommunhuset. I den administrativa staben. Ansvarig för en kommuns webbplats. Utveckla den till något viktigt i människors liv.

Jag kunde inte tacka nej till utmaningen.

Så enkelt är det.